e-Sports merupakan merupakan
medium secara talian atau pusat sehenti antara mana-mana kemudahan pusat sukan untuk mengiklan
fasiliti mereka untuk penyewaan dan pengguna
yang ingin menggunakan kemudahan tersebut. e-Sports menyediakan perkhidmatan untuk membantu
pengguna mencari pusat-pusat sukan berdekatan dengan
mereka seterusnya melakukan penempahan mengikut kesesuaian waktu dan keinginan
mereka.
Fungsi sistem
A.
Pengguna
1. Pelanggan melawat laman sesawang e-Sports
ataupun terus ke googleMap dan memilih jenis sukan dan kawasan
pilihan (negeri,daerah) yang akan dipaparkan menggunakan googleMap.
2. Sistem akan memaparkan ikon pusat sukan yang berdaftar
dengan e-Sports didalam googleMap berdasarkan kawasan yang dipilih oleh
pelanggan tersebut.
3. Pengguna kemudian memilih untuk menggunakan perkhidmatan penyewaan gelanggang melalui e-Sports
seperti pautan yang dipaparkan pada gambarajah 1 diatas.
4. Sistem e-Sports akan memaparkan skrin penuh pusat sukan
dipilih untuk membolehkan pengguna membuat penempahan dengan memilih masa,
gelanggang yang diingini dan seterusnya mengesahkan penempahan tersebut.
5. Pengguna boleh membuat bayaran secara online melalui
akaun bank ataupun dengan menggunakan kad kredit, paypal dan lain-lain lagi
perkhidmatan bayaran secara talian yang tersedia.
Gambarajah 2 – Contoh resit yang dihantar
melalui email
6. Email pengesahan akan dihantar kepada pengguna untuk
setiap transaksi yang berjaya dan segala maklumat penempahan akan tersedia
didalam email tersebut.
7. Pelanggan boleh mengakses laman web e-Sports untuk mencari maklumat
tambahan mengenai pusat sukan yang dipilih.
8. Sistem ini boleh diakses menggunakan komputer mahupun telefon mudah alih
selagi ianya mempunyai akses kepada internet.
9. Sistem ini akan menggabungkan semua jenis pusat sukan yang menawarkan
perkhidmatan penyewaan gelanggang untuk individu mahupun syarikat.
10. Pengguna juga boleh mengakses laman ‘e-shopping’ sekiranya ianya disediakan
oleh pusat-pusat sukan tersebut melalui laman e-Sports.
B. Pusat
Sukan/penyedia Kemudahan
1. Pusat-pusat sukan boleh menggunakan sistem e-Sports untuk menawarkan perkhidmatan
penyewaan fasiliti mereka secara talian tanpa memerlukan laman web mereka
sendiri.
2. e-Sports menawarkan perkhidmatan kepada pengendali
pusat-pusat sukan ini tidak terhad kepada penyewaan gelanggang sahaja, malah
mereka boleh mengiklan sebarang acara atau menjual pakaian ataupun barangan
sukan mereka dengan efisien.
3. Pengendali perlu untuk mendaftar dan memasukkan segala
maklumat mengenai pusat sukan mereka ke dalam sistem e-Sports yang mesra
pengguna dan mudah digunakan.
4. Sistem e-Sports akan menyediakan laman khas untuk setiap
pengendali yang berdaftar dengan sistem, mudah dan berkesan untuk setiap
pengendali mengiklankan perniagaan mereka tanpa perlu memikirkan penyelenggaraan
laman web yang akan dilakukan sepenuhnya oleh e-Sports untuk mereka.
5. e-Sports juga akan menawarkan pakej internet bagi
pengendali yang belum mempunyai sambungan ke internet dengan kadar yang
berpatutan.
6. Dengan kata lain, e-Sports memudahkan pengurusan
perkhidmatan penyewaan gelanggang dengan segala perkhidmatan tersedia seperti
penyewaan secara talian, sistem pengurusan kewangan berkaitan seperti rekod
transaksi dan sebagainya yang terdapat di dalam sistem.