Pasaran dan Persaingan

Kajian Pasaran 
FSO telah menjalankan kajian terhadap aktiviti sukan dan tempat untuk melakukan aktiviti sukan dimalaysia sekarang tumbuh dengan pesat sekali dan kebanyakkan hanya menggunakan perkhidmatan tempahan melalui telefon sahaja. Oleh demikian, FSO menjalankan perniagaan tempahan secara talian, yang mana pengguna hanya perlu membuat tempahan mengikut aktiviti sukan, tempat yang dipilih serta masa yang diingini secara talian dan pihak FSO akan menguruskan secara talian tempat yang dipilih oleh pengguna. Hal ini bertujuan untuk memudahkan lagi pengguna dan tidak perlu datang ke pusat sukan tersebut.
Fokus pengguna tidak terbatas sama ada pelancong ataupun penduduk setempat yang ingin melakukan aktiviti sukan dimana tempat yang dipilih. Statistik produk tempahan secara talian hanya 20% sahaja jika dibandingkan dengan jumlah fasiliti dan aktiviti sukan.

Gambarajah 4- Statistik tempahan pusat sukan di Malaysia

Daya Tarikan Produk
Produk e-Sports merupakan satu produk yang baru diperkenalkan dimalaysia. Namun demikian, melalui pemerhatian pihak FSO sektor kerajaan telah mula menggunakan produk e-tempahan dan diaplikasikan ke setiap jabatan melalui kementerian belia dan sukan. Namun begitu, e-tempahan tersebut hanya tertumpu kepada kemudahan yang disediakan oleh kementerian sahaja. Akan tetapi pihak swasta juga menyediakan khidmat yang sama cuma tidak secara online. Mengikut pemerhatian produk e-Sports yang pihak FSO jalankan merangkumi kesemua sektor yang menjalankan perniagaan fasiliti sukan di seluruh malaysia. Pengguna akan lebih senang dengan cara produk FSO jalankan dan ianya lebih senang dengan perkhidmatan yang disediakan dengan satu klik sahaja di e-Sports. Produk ini pasti lebih berkembang pesat ke seluruh dunia.

Sasaran Produk
Produk e-Sports disasarkan untuk semua pengguna malaysia dan pelancong asing yang datang ke malaysia bagi menjalankan aktiviti sukan. Melalui kaji selidik yang dilakukan terhadap masyarakat sekeliling menunjukan bahawa produk e-Sports ini boleh mencapai potensi dalam pasaran sehingga ke peringkat antarabangsa. Secara keseluruhannya dapat dilihat saiz dan pertumbuhan produk e-Sports ini dijangka berkembang dengan pesat sekali. Dari segi kestabilan pasaran produk ini boleh dilihat melalui statistik berikut :


Gambarajah 5- Peratusan Pengguna e-Sports
Daripada statistik diatas menunjukan, peratusan pengguna yang menggunakan produk e-Sports adalah sebanyak 10% pada bulan pertama. Kemudian dapat dilihat peningkatan pengguna meningkat sebanyak 15% pada bulan kedua. Namun begitu sambutan dilihat semakin menggalakkan iaitu peningkatan sebanyak 30% pada bulan ketiga dan bulan seterusnya juga meningkat kepada 60%. Dari statistik tersebut telah terbukti kestabilan produk e-Sports di malaysia.
Ramalan jualan yang FSO peroleh selama empat bulan beroperasi, adalah sebanyak 60 peratus daripada pengguna yang mewakili 1juta pengguna. Ini bermakna jumlah berdasarkan kos 5 peratus daripada harga sewaan fasiliti.

Gambarajah 6 – Statistik ramalan jualan e-Sports

Kekuatan pasaran e-Sports ini dijangka mampu bertahan lama dan mengikut arus teknologi terkini. Manakala jangka hayat komersial dijangka bertahan mengikut perkembangan semasa dan pertumbuhan pusat sukan dimalaysia. Pihak FSO akan mengemaskini data serta maklumat yang terkini mengikut kehandak pasaran. 
Segmen sasaran pasaran yang berlaku dalam perkhidmatan e-Sports ini tertumpu kepada semua golongan yang ingin membuat tempahan ditempat mereka inginkan dan keperluan serta kehendak pelanggan.
Berikut adalah beberapa saluran carian yang menyediakan e-tempahan fasiliti sukan di malaysia yang menjadi sumber sasaran dan rakan kongsi produk e-Sports :-




Syarikat perkhidmatan fasiliti lain hanya menyediakan alamat dan talian untuk dihubungi sahaja. Hal ini lebih senang dan mudah bagi FSO untuk menumpukan perkhidmatan tempahan secara online yang melibatkan kesemua aktiviti sukan di malaysia. Daripada produk idea produk e-tempahan memberi keyakinan FSO memperbaharui produk tersebut menjadi unisersal dan menyeluruh. Oleh itu, FSO percaya produk e-Sports menjadi trend dimasa akan datang yang mementingkan keselesaan dan kepercayaan pelanggan.

Kelebihan Daya Saing
      Mengikut kajian dibuat aktiviti tempahan secara dalam talian hanya dijalankan untuk sesuatu tempat sahaja. Fokus FSO adalah menjalankan di kesemua aktiviti sukan di malaysia yang menyediakan tempat aktiviti dan FSO hanya menumpukan kepada perihal tempahan dalam talian dan aktiviti sukan seperti pertandingan serta tempahan fasiliti sukan. Tahap persaingan dijangka tidak bermasalah kerana produk FSO e-Sports merangkumi kesemua aktiviti sukan dan fasiliti sukan di Malaysia. Skop produk FSO sangat luas dan tidak mungkin ada persaingan. 
      Dalam teras kecekapan FSO menitik beratkan tentang kemahiran dalam menguruskan hal pemasaran dengan rakan niaga dan hubungan yang erat mengenai keuntungan terhadap tempahan fasiliti sukan serta sewaan. Pihak FSO mempunyai kepakaran dalam teknologi dalam talian yang menyakinkan kumpulan rakan niaga. Pengetahuan yang mendalam dalam aktiviti sukan menjadikan FSO lebih di beri kepercayaan oleh rakan niaga. Misi ini amat penting bagi FSO demi mengelakkan ada nya pesaing untuk merebut peluang dalam perniagaan tempahan ini.
      Bagi menjaminkan lagi produk e-Sports ini kekal dalam pasaran, pihak FSO telah berdaftar dengan pihak suruhanjaya komunikasi dan  multimedia Malaysia (SKMM) dan mendapat kebenaran serta pengiktirafan Pembekal Perkidmatan dalam talian (online service provider). Ini perlu kerana bagi menjaminkan keselamatan pengguna dan rakan kongsi.