Ringkasan Eksekutif


Pengenalan
Tempahan (E-Sports) sistem dalam talian telah dibangunkan untuk membantu pengguna mencari dan menyewa fasiliti sukan secara langsung yang ditempah dari pembekal fasiliti sukan swasta atau kerajaan. Syarikat itu telah membina pangkalan data lebih 100,000 pembekal fasiliti sukan. Sistem tempahan dalam talian E-Sports mengambil peluang menggabungkan pembekal fasiliti dan pengguna fasiliti sukan seluruh Malaysia yang tertumpu kepada pengguna Internet dan yang menginginkan kemudahan dan kepantasan.
E-Sports adalah sebuah syarikat yang diuruskan oleh pemiliknya sendiri. Kumpulan FSO yang membangunkan laman web adalah pengasas kepada sistem ini.


Perkhidmatan

E-Sports mengumpul yuran komisen 5% setiap kali ia menjadi broker urus niaga antara pengguna dan pembekal fasiliti sukan. Syarikat ini mengambil keuntungan daripada pembekal fasiliti sukan. Sebagai tambahan kepada komisen tempahan, E-Sports memperolehi hasil daripada iklan yang diiklankan di laman sesawang E-Sports.
Terdapat beberapa laman web lain yang menghubungkan pembeli dan penjual perkhidmatan, bagaimanapun hanya E-Sports memberikan penekanan kepada fasiliti sukan, jika ada sekalipun laman sesawang untuk fasiliti sendiri. Dengan berbuat demikian, ia menawarkan kelebihan yang ketara kepada semua pelanggan itu. Sebagai contoh E-Sports menyediakan iklan akhbar kepada pengguna tetap dalam talian yang membolehkan pelanggan melihat gambar sebelum mereka membuat tempahan. Juga, E-Sports sahaja telah membangunkan satu sistem dalam talian yang membolehkan pembekal fasiliti mengiklankan apa jua produk baru yang ingin diiklankan. Tiada pesaingnya yang lain.

Pasaran
FSO telah menjalankan kajian terhadap aktiviti sukan dan tempat untuk melakukan aktiviti sukan di malaysia sekarang tumbuh dengan pesat sekali dan kebanyakkan dari mereka hanya menggunakan perkhidmatan tempahan melalui telefon. FSO telah mengambil peluang dengan membangunkan sistem ini. Pengguna boleh melihat tarikh dan waktu yang kosong bagi fasiliti sukan yang di ingini di seluruh Malaysia dengan hanya melayari laman sesawang E-Sports melalui computer atau telefon pintar. Hal ini bertujuan untuk memudahkan lagi pengguna dan tidak perlu datang ke pusat sukan tersebut. Produk e-Sports merupakan satu produk yang baru diperkenalkan dimalaysia. Pihak kerajaan Malaysia juga telah menggunakannya dan diaplikasikan ke setiap jabatan melalui kementerian belia dan sukan. Namun begitu, e-tempahan tersebut hanya tertumpu kepada kemudahan yang disediakan oleh kementerian sahaja. Akan tetapi pihak swasta juga menyediakan khidmat yang sama cuma tidak secara online. Produk e-Sports disasarkan untuk semua pengguna malaysia dan pelancong asing yang datang ke malaysia bagi menjalankan aktiviti sukan. Melalui kaji selidik yang dilakukan terhadap masyarakat sekeliling menunjukan bahawa produk e-Sports ini boleh mencapai potensi dalam pasaran sehingga ke peringkat antarabangsa. Secara keseluruhannya dapat dilihat saiz dan pertumbuhan produk e-Sports ini dijangka berkembang dengan pesat sekali.

Pertimbangan kewangan
E-Sports meningkatkan RM 100,000 (mewakili ekuiti 5%) bagi tujuan mengembangkan perniagaan dan membayar pejabat, gaji, laman web, dan perbelanjaan pengiklanan. Jumlah minimum yang perlu dibangkitkan adalah RM 70,000. Syarikat itu menjangka akan mendapat keuntungan yang kukuh pada tahun 2013. Anggaran ini adalah berdasarkan kepada anggaran konservatif pertumbuhan tempahan. Jika pembiayaan yang sesuai boleh didapati, syarikat tidak mengharapkan apa-apa masalah aliran tunai yang ketara